Lp.
|
Cele, zadania
|
Formy realizacji |
Termin
|
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi
|
A. SFERA ORGANIZACYJNA ROZWOJU ZAWODOWEGO |
1
|
Poznanie procedury awansu zawodowego.
|
Analiza przepisów prawa oświatowego dotycząca awansu zawodowego (ustawy, rozporządzenia).
Zapoznanie się z materiałami publikowanymi na stronach internetowych: MEN, CDiDN, CEN, portali edukacyjnych itp..
|
IX 2002
|
Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu, plan rozwoju zawodowego. Adresy stron internetowych.
|
2
|
Przypomnienie organizacji, zasad funkcjonowania i zadań szkoły.
|
Analiza dokumentacji szkoły: statutu, regulaminów, wewnątrzszkolnego systemu oceniania itp.
|
IX, X
|
|
3
|
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.
|
Współpraca z dyrekcją szkoły, wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem. Uczestniczenie w posiedzeniach Rad Pedagogicznych. Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.
|
cały okres stażu według wskazanych terminów
|
Zaświadczenie Dyrektora Szkoły.
|
4
|
Pełnienie obowiązków administratora szkolnej sieci komputerowej.
|
Kontrola zasobów i poprawności działania na poszczególnych stanowiskach oraz reinstalacja klientów sieci oraz serwera. Opieka nad pracowniami komputerowymi i innymi komputerami w szkole. Rozbudowa szkolnej sieci komputerowej Instalacja programów do wykorzystania na zajęciach edukacyjnych. Doradztwo w rozwiązywaniu problemów z obsługą komputera wśród nauczycieli i administracji.
|
cały okres stażu min. raz w tygodniu
|
Zaświadczenie Dyrektora Szkoły. Lista programów.
|
5
|
Administracja internetową witryną szkoły.
|
Zaprojektowanie i systematyczna aktualizacja strony internetowej Publicznego Gimnazjum Nr 2 w Barlinku.
|
min. raz na 2 tyg.
|
Wydruki niektórych podstron. Obecność strony w Internecie. Adres szkoły.
|
6
|
Sprawowanie opieki informatycznej w szkole.
|
Opieka nad sekretariatem szkoły, wdrażanie programów wspomagających zarządzanie oświatą np.: Vulcan (arkusz organizacyjny, plan lekcji, sekretariat uczniowski), Hermes np. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych (Excel) w celu usprawnienia i przyśpieszenia klasyfikacji semestralnej i końcowo rocznej. Pomoc przy wprowadzaniu danych do arkuszy. Pomoc przy opracowywaniu dokumentów np.: samoocena nauczyciela. Przyjmowanie, sortowanie i wysyłanie poczty elektronicznej szkoły. Pełnienie dyżuru dla nauczycieli i uczniów w pracowni internetowej.
|
cały okres stażu raz w tygodniu I, II VI cały okres stażu cały rok
|
Zaświadczenie Dyrektora Szkoły. Przykłady arkuszy. Adres poczty elektronicznej.
Zaświadczenie Dyrektora Szkoły.
|
7
|
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
|
Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, programów innych materiałów związanych z realizacją planu.
|
cały okres stażu
|
Zgromadzone dokumenty.
|
B. SFERA OSOBISTA ROZWOJU ZAWODOWEGO |
1
|
Wstępna ocena własnych umiejętności.
|
Autorefleksje, wstępne podsumowanie swoich osobistych osiągnięć.
|
X 2002
|
Przeprowadzenie analizy własnej pracy nauczycielskiej, zebranie dokumentacji, informacji na temat wcześniejszych dokonań.
|
2
|
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli.
|
Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, konferencjach metodycznych, szkoleniach, warsztatach. Przeprowadzenie ankiety mającej na celu ocenę pracy nauczyciela wśród uczniów i opracowanie wniosków na jej podstawie.
|
według wskazanych terminów raz do roku, na koniec cyklu (pod koniec stażu)
|
Zaświadczenia, świadectwa, dyplomy. Samoocena. Wnioski z ankiet.
|
3
|
Uzyskiwanie dodatkowych kwalifikacji.
|
Uczestnictwo w kursach i szkoleniach w szczególności dotyczących pracy wychowawcy klasowego, współpracy z rodzicami oraz podnoszących i aktualizujących zdobytą już wiedzę informatyczną.
|
według wskazanych terminów
|
Zaświadczenia, świadectwa, dyplomy.
|
4
|
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań.
|
Lektura i prenumerata czasopism fachowych np.: PC-World Computer, Komputer Świat, Enter itp. Lektura opracowań, publikacji i podręczników informatycznych i technicznych. Korzystanie z możliwości dokształcania się on – line. Udział w internetowych klubach dyskusyjnych, forum.
|
cały okres stażu
|
Bibliografia, rejestr czasopism, stron WWW. Poświadczenie prenumeratu.
|
5
|
Pełnienie dodatkowych funkcji w szkole, podejmowanie dodatkowych zadań. Wdrażanie przedsięwzięć i programów.
|
Pełnienie funkcji Społecznego Inspektora Pracy. Pomoc przy opracowywaniu samooceny nauczycieli. Przygotowanie uczniów do uzyskania karty motorowerowej i uczestniczeniu w Turnieju Wiedzy o Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym. Opracowanie internetowe programu „Szkoła z klasą”. Opracowanie programu powszechnego stosowania Technologii Informacyjnej wśród nauczycieli.
|
cały okres stażu na bieżąco w zależności od potrzeby IV, V raz w miesiącu
|
Zaświadczenie Dyrektora Szkoły. Protokoły z przeprowadzonych inspekcji. Przykładowa ankieta i samoocena nauczyciela. Protokół z egzaminu, karty zgłoszeń, dyplomy. Materiały przygotowane w trakcie realizacji programu. Program TI.
|
6
|
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, ich promocja.
|
Przeprowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli stażystów, kontraktowych. Pomoc w zdobywaniu informacji z Internetu przez nauczycieli i uczniów. Organizowanie kursów dla nauczycieli w zależności od potrzeb np.: obsługi Internetu, obsługi szkolnej pracowni internetowej, obsługa komputera i oprogramowania itp. w ramach programu wdrażającego TI wśród nauczycieli. Pomoc nauczycielom w zorganizowaniu lekcji w pracowni komputerowej. Udostępnianie i publikacje swoich przedmiotowych programów nauczania, systemów oceniania (kryteria ocen), opracowań i innych materiałów za pomocą Internetu. Prowadzenie zajęć z informatyki dla studentów Akademii Rolniczej wydz. Zarządzanie i Marketing w Terenowym Obiekcie Dydaktycznym w Barlinku. Pomoc w stworzeniu i umieszczeniu szkolnych witryn Internetowych Szkoły Podstawowej Nr 4 oraz Publicznego Gimnazjum Nr 1 w Barlinku.
|
w miarę potrzeby min. raz do roku, konsultacje cotygodniowe w miarę potrzeby corocznie II ¸ VI na bieżąco
|
Poświadczenia od nauczycieli. Zaświadczenie Dyrektora Szkoły. Zaświadczenia, listy uczestników. Poświadczenie od nauczycieli. Opublikowane materiały, adresy stron publikacji. Zaświadczenie kierownika TOD w Barlinku. Zaświadczenia ze szkół.
|
C. SFERA DYDAKTYCZNA ROZWOJU ZAWODOWEGO
|
1
|
Opracowanie i wdrażanie programów nauczania, wymagań edukacyjnych.
|
Opracowanie własnych szkolnych planów nauczania z informatyki i techniki. Opracowanie przedmiotowego systemu oceniania (kryteria ocen) z informatyki i techniki. Opracowanie planu pracy kółka internetowego.
|
IX
|
Plany nauczania. Kryteria doboru oceny. Plan pracy kółka.
|
2
|
Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej.
|
Poznanie literatury i czasopism metodycznych. Udział w spotkaniach i szkoleniach nauczycieli informatyki i techniki. Stały kontakt on-line z innymi nauczycielami przedmiotu, współpraca z nauczycielami informatyki i techniki z innych szkół. Udział w lekcjach koleżeńskich. Opracowanie i wykorzystanie na lekcjach informatyki i techniki własnych materiałów dydaktycznych, prezentacji, testów, sprawdzianów. Gromadzenie programów komputerowych bezpłatnych lub zakup programów (licencji) celem wykorzystania ich na zajęciach dydaktycznych. Nawiązanie współpracy z pracownikiem firmy Jens INT-Transport celem przybliżenia uczniom na technice alternatywnego sposobu pozyskiwania energii elektrycznej (elektrownie wiatrowe).
|
na bieżąco wg wskazanych terminów cały okres stażu w miarę potrzeby cały okres stażu III 2003
|
Bibliografia. Zaświadczenia, świadectwa, dyplomy. Poświadczenia nauczycieli. Przykłady materiałów. Spis programów. Potwierdzenie współpracy. Adres strony internetowej.
|
3
|
Wykorzystanie technologii informacyjnej w pracy pedagogicznej.
|
Prowadzenie zajęć z informatyki i techniki w szkole. Zaprojektowanie i aktualizacja szkolnej witryny WWW. Umieszczanie na witrynie internetowej własnych opracowań i materiałów dydaktycznych, informacji dla rodziców, informacji o witrynach innych szkół lokalnych i instytucji. Wydawanie internetowej wersji gazetki szkolnej („Gimzetki”). Prowadzenie kółka komputerowego. Prowadzenie korespondencji elektronicznej z uczniami i absolwentami szkoły. Wymiana doświadczeń z młodzieżą. Wykorzystanie Internetu na lekcji informatyki i techniki po przez to kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł.
|
codziennie min. raz w tygodniu cały okres stażu raz w miesiącu cały okres stażu w miarę potrzeby cały okres stażu
|
Przykładowe wydruki i adresy podstron. Lista adresów stron edukacyjnych.
|
4
|
Organizowanie konkursów.
|
Zorganizowanie i przeprowadzenie eliminacji szkolnych konkursów przedmiotowych z informatyki i techniki. Przygotowanie laureatów konkursów szkolnych do szczebla rejonowego i wojewódzkiego. Przygotowanie uczniów i zorganizowanie szkolnego Turnieju Wiedzy o Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym. Wytypowanie drużyny do konkursu powiatowego BRD.
|
II, III, IV III, IV
|
Lista uczestników, zgłoszenia uczestników. Protokół z zawodów. Lista uczestników. Zgłoszenia do konkursu
|
5
|
Sprawdzenie kwalifikacji uczniów ubiegających się o kartę motorowerową.
|
Przeprowadzenie egzaminu na podstawie, którego wydaje się karty motorowerowe.
|
V, VI
|
Lista kandydatów, testy sprawdzające, protokół z przeprowadzonego egzaminu.
|
D. SFERA OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZA ROZWOJU ZAWODOWEGO
|
1
|
Organizacja działań promujących szkołę.
|
Stworzenie i aktualizacja internetowej strony szkoły. Zaindeksowanie szkolnej strony WWW w wyszukiwarkach polskich i zagranicznych. Rozpropagowanie adresu witryny w lokalnej prasie, UMiG, instytucjach oświatowych, szkołach.
|
na bieżąco wynika z potrzeby
|
Lista adresów wyszukiwarek. Wydruki z wyszukiwarek. Wycinki z prasy, wydruki ze stron innych instytucji.
|
2
|
Udział w przygotowaniu imprez i oprawa uroczystości szkolnych.
|
Aktywny udział w zakończeniu klas trzecich. Przygotowanie tabla absolwentów. Fotografowanie i filmowanie imprez i uroczystości szkolnych. Przygotowywanie dyplomów okolicznościowych i na zakończenie roku szkolnego.
|
corocznie
|
Zaświadczenie Dyrektora Szkoły. Przykładowy film z zakończenie III klas. Wzory dyplomów.
|
3
|
Aktywny udział w zadaniach wychowawczych i opiekuńczych.
|
Kontakty z pedagogiem szkolnym. Realizacja zadań ujętych w szkolnych zadaniach wychowawczych i programach profilaktycznych. Pogadanki na temat uzależnień.
|
na bieżąco
|
Wpisy do dziennika lekcyjnego.
|
4
|
Opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych.
|
Wyjścia do kina, BOK „Panorama”. Wyjazdy pozaszkolne, dyskoteki. Inne imprezy.
|
w miarę potrzeby
|
Listy uczestników. Repertuar.
|
5
|
Prowadzenie zajęć pozaszkolnych.
|
Prowadzenie kółek internetowych w PG 2 i SP 4. Dyżury w pracowni informatycznej, konsultacje informatyczne.
|
cały rok min. raz w tygodniu
|
Zaświadczenia dyrekcji.
|
E. INNE
|
1
|
Zadania, które nie są ujęte w planie rozwoju zawodowego, a które mogą zaistnieć.
|
Rzeczywistość szkolna jest dynamiczna, nieustannie pojawiają się nowe sytuacje i problemy, z którymi trzeba będzie się zmierzyć. Dlatego w planie rozwoju nie są obecnie ujęte, lecz mogą mieć odzwierciedlenie.
|
|
|